چگونه تیم بازاریابی با عملکرد بالا بسازیم؟

چگونه تیم بازاریابی با عملکرد بالا بسازیم؟
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ 0 نظر 124 بازدید

من همیشه به ساخت تیم علاقه زیادی داشته ام. چون می دانم نمی توانم که شرکت رویاهایم را بسازم، مگر آنکه مجموعه ای منظم از افراد باهوشتر از خودم را داشته باشم. تاکنون به کمک این روش برای شرکت های مختلف کوچک و بزرگ تیم بازاریابی ساخته ام. امیدوارم این سیستم نتایجی مشابه آنچه برای…

من همیشه به ساخت تیم علاقه زیادی داشته ام. چون می دانم نمی توانم که شرکت رویاهایم را بسازم، مگر آنکه مجموعه ای منظم از افراد باهوشتر از خودم را داشته باشم. تاکنون به کمک این روش برای شرکت های مختلف کوچک و بزرگ تیم بازاریابی ساخته ام. امیدوارم این سیستم نتایجی مشابه آنچه برای من داشت را برای شما هم داشته باشد.

چگونه تیم بازاریابی با عملکرد بالا بسازیم؟

اجازه دهید با این موضوع روبرو شویم: توسعه یک شرکت مبارزه ای دشوار به حساب می آید. قواعد تغییر کرده اند و به تغییر خود ادامه خواهند داد. آنچه در گذشته و حتی در ۵ تا ۱۰ سال قبل موثر بوده است دیگر کارایی ندارد. در بیشتر بازارها فروشندگانی بیش از اندازه نیاز وجود دارند و روش خرید کردن مشتریان هم تغییر کرده است.

برای بازاریابان داخلی (inbound) در بسیاری جهات با تغییر روندی روبرو هستیم. ما این حقیقت را می پذیریم که تبلیغات مثل گذشته دیگر یک گزینه کارآمد نیست. ما فهمیده ایم که بازاریابی نوین برپایه ی جلب توجه و اعتماد بیشتر است. این به معنی ایجاد ارتباط با مشتری قبل، در حین و بعد از فروش می باشد.

در عین حال تعداد زیادی از برندهای قابل اعتماد و قوی از دیدن سبقت سریع رقبای کوچکتر خود به وسیله روش های عالی بازاریابی در شوک فرو رفته اند. تیم های بازاریابی که می توانند توجه و اعتماد مشتریان هدف را به دست بیاورند، برنده سهم بازار موجود هستند.

اگر تیم بازاریابی شما برنده باشد، زندگی روی خوشش را به شما نشان می دهد. اگر نه شما سریعا آن را هماهنگ کرده، خلاء های استراتژیکی، خلاقیت و فنی را در تیم بازاریابی تان شناسایی می کنید. زیرا آنها عامل محدود کننده عمده در رشد شرکت شما محسوب می شوند. در حالی که رقبا نظاره گر شما هستند و از کار شما شگفت زده شده اند، می توانید شرکتتان را با ایجاد تیم بازاریابی با عملکرد بالا به جلو حرکت دهید و شرایط را به نفع خود تغییر دهید.

چگونگی ایجاد یک تیم بازاریابی با عملکرد بالا

ساخت یک تیم بازاریابی ایده آل روندیست که طی دو مرحله انجام می شود.

مرحله ۱: ارزیابی و بهبود تیم فعلیتان (گام های ۱ تا ۴ زیر)

مرحله ۲: رشد تیم به وسیله پر کردن خلاء ها (گام های ۵ تا ۹ زیر).

 

چگونه تیم بازاریابی با عملکرد بالا بسازیم؟

 

در اینجا روند ۹ پله ای ما برای ایجاد تیم بازاریابی با عملکرد بالا ارائه می شود:

  • رم را به خاطر داشته باشید

این شهر در یک روز ساخته نشد (یک ضرب المثل است). همانند هر چیز مهم دیگری، یک تیم بازاریابی ایده آل هم با داشتن زیرساخت های قوی آغاز می شود. با یک بسترسازی درست و استقامت کافی می توانید هر چیزی که بخواهید را بسازید (یا بازسازی کنید).

زیرساخت قوی بازاریابی مدرن از طریق ایجاد فرهنگ تیمی به وسیله تمامیت، شخصیت، خلاقیت عشق و وفاداری به وجود می آید. اگر تیم شما عاشق شرکتی که برایش کار می کند باشند و این عشق در مراحل قبل در حین و بعد از فروش به مشتریان منتقل گردد، شما دارای زیرساختی قدرتمند برای ساخت تیم خود هستید. اگر چنین فرهنگی هنوز مستقر نشده،کم کم شروع به تزریق این ذهنیت به افراد کنید تا شکاف های موجود در زیرساخت شرکتتان را پوشش داده و تیم شما را برای موفقیت پایدار محکم و مستقر سازد.

جزء دومی که شما را قادر به ساخت هرچیزی می کند تیمی است که استقامت لازم را داشته باشد. این استقامت از ترکیب جاه طلبی، استحکام مقاومت حرکت و تعهد به وجود می آید.

استقرار این فرهنگ دیدگاهی را ایجاد می کند که نشان می دهد برند شما در حرکت بوده و بازیگران درجه یکی را که می خواهید در تیم بازاریابیتان باشند به خود جذب می کنید.

صاحب صدای منحصر به فرد خود باشید. مسیرتان را مشخص کنید. و ماموریتی برای خود تعریف کنید با اشتیاق و اعتبار کارتان را انجام دهید. مثلا سخنرانی های سایمون سینک با کلمه چرا آغاز می شوند تا نقطه شروعی عالی برای ایجاد این زیرساخت باشند.

اگر توانستید گام اول را با اطمینان بردارید، خودتان را تشویق کنید. از اینجا به بعد دیگه همش سرازیری است!

  • تک تک افراد تیم را سنجش کنید

یک ارزیابی ساده از نقاط قوت و ضعف به شما این امکان را می دهد تا نقطه شروع خود برای توسعه هر کدام از اعضای داخل تیمتان را تشخیص دهید. این کار تمرین صداقت و فروتنی هم هست (چون شما خودتان را هم باید مورد سنجش قرار دهید) و این کار تنها چند دقیقه زمان می برد.

میزان قوت، سطح تخصص و اشتیاق یا تعهد هر یک از اعضای تیم بازاریابیتان در شرکت را ارزیابی نمایید. سپس به طور بیطرفانه ای برتری (یا سطح اهمیت) تخصص آنها و مشارکتشان در دستیابی به اهداف اصلی (ROI) را به صورت مداوم مورد سنجش قرار دهید.

در اینجا یک ابزار ارزیابی ساده برای کمک به شما ارائه شده است، تا تیم بازاریابی خود را مورد سنجش قرار دهید. در طی چند دقیقه می توان مشخص کرد که چه کسی نیازمند تایید شدن است چه کسی به راهنمایی نیاز دارد و چه شخصی نباید باعث ایجاد اختلال در تیمی که شما سعی دارید بسازید شود. گاهی حرکت به سطح بعدی شامل همراه بردن همه افرادی که تا امروز با شما بوده اند نیست. در زمان های دیگر تنها نیاز دارید تا انتظارات خود را به شکلی شفاف مشخص نمایید. اینکه برخی بازاریابان نیاز دارند تا عالی باشند از آنجاست که این کار از آنها انتظار می رود.

  • بازاریابی تان را بسنجید

با شعار “آنچه اندازه گیری می شود، بهبود پیدا می کند” می توانید با شناخت نقاط قوت و زمینه های بهبود خود، باعث رشد تیم بازاریابی تان و نتایج آنها شوید. در نهایت تیم های بازاریابی خوب در طی یک روند ادامه دار بهبود، تبدیل به تیم هایی عالی می شوند.

پال روتزر و تیمش در PR 20/20 ابزاری عالی را توسعه دادند که محاسبه GPA بازاریابیتان را به شما یاد می دهد و این ابزار رایگان نیز هست. اندازه گیری امتیاز بازاریابیتان را به این طریق یاد بگیرید.

بعد از یافتن امتیاز بازاریابیتان، تصمیم بگیرید که چطور بهبود تیم خود را برنامه ریزی می کنید. زمان و مکان لازم برای استفاده از کتاب ها، رخدادهای آموزشی، راهبری و پروژه ها و تمرینات قدرتمند شدن هم وجود دارد.

  • اهداف خود را ثبت کنید

تنظیم هدف برای هر تیم بازاریابی مهم است، زیرا باعث به وجود آمدن ساختار برای همه فعالیت های شما می گردد. یک هدف روشن باعث ایجاد تمرکز برای اعضای تیم می شود و الهام بخش افراد برای انجام کارهایی که سبب دستیابی به هدف مذکور می گردد می شود. اگر هدف هایی مشخص و قابل اندازه گیری برای تیم خود معین نکرده اید، این راهنمای تنظیم هدف را کامل نمایید. این کار تنها چند دقیقه طول می کشد.

همچنین بیان دلایل اینکه چرا این هدف تعیین شده است نیز امری مهم تلقی می گردد. پاسخ نباید این باشد که بخاطر اینکه من فکر می کنم ما می توانیم این کار را انجام دهیم. مشخص کنید که در صورت تحقق هدف چه اتفاقی خواهد افتاد:

چه چیزی در شرکت تغییر خواهد کرد؟

زندگی چه کسانی تحت تاثیر قرار می گیرد و چطور این اتفاق می افتد؟

دستیابی به این هدف چگونه آینده ای بهتر برای شرکت به ارمغان می آورد؟

همچنین به طور واضح بگویید که اگر در رسیدن به این اهداف شکست بخورید چه رخ خواهد داد. آیا شغل ها از دست خواهند رفت؟ آیا بودجه قطع می شود؟ آیا نقشه ها منتفی می شوند؟ برای تیم خود هدفی مشخص تعیین کنید و می بینید که تیم شما برای دستیابی به آن هدف تلاش سخت تری خواهد کرد.

  • موانع را به پروژه تبدیل کنید

دلیل اینکه مهم است که اهداف هوشمندانه را ثبت کنید این است که، با این کار می توانید آن را مهندسی معکوس کرده و  پیشرفت های خود در مسیر دستیابی به هدف را مشخص نمایید. شما می توانید تیم خود را رها کرده و به آنها اجازه دهید تا هر دستاوردی را که می خواهند در هر زمان به دست آورند.

ضمنا هر موفقیت یک مانع محسوب می شود که اگر بر آن غلبه نشود، توانایی شما در دستیابی به هدفتان را مسدود می سازد. یک مانع تقریبا می تواند هر چیزی باشد. می تواند اصلاح در وب سایتتان باشد یا ایجاد یک پیشنهاد ارزشمند جذاب و واضح برای شرکتتان باشد. می تواند سبب بهبود در نرخ تبدیل شما شود یا ایجاد محتوای با کیفیت بالاتر برای وبلاگ شما باشد.

به محض آنکه موانع شما شناسایی شدند آنها را اولویت بندی کنید. سپس از خودتان بپرسید کدام یک از موانعی که داریم به وسیله یکی از اعضای تیم که در این زمینه متخصص هست می تواند رفع شود؟ اینها پروژه های اولویت بندی شده برای تیم فعلی شما هستند. چه کسی بهتر از همه می تواند بر روی حل این مسائل تمرکز کند تا کار را به او بسپارید.

  • شناسایی خلاء ها

خلاء ها زمانی ایجاد می شوند که تیم بازاریابی شما، مجموعه مهارت های درست یا سطح تخصص لازم برای رفع موانع موجود در مسیرتان را ندارند. معنی اش آن است که نیاز دارید تا تیم بازاریابیتان را توسعه دهید یا اینکه شما توانایی حل موانع کلیدی را نداشته و در نتیجه نمی توانید به اهدافتان برسید.

بله این همان لحظه ای است که می گویید اه لعنتی!

بسیاری از شرکت ها متوجه می شوند که حداقل برخی از موانعشان با خلاء هایی که در تیم بازاریابیشان است ارتباط دارد. ناگهان مشخص می شود که چرا شما در سطحی که هستید مانده اید. خلاء های مرتبط با توانایی شما چه استراتژیک باشد، چه مربوط به خلاقیت و یا فنی باشند، منجر به ایجاد خلاء های عملکردی می شوند. و خلاء های عملکردی به عنوان سقفی روی نتایج شما قرار می گیرند. خلاء هایتان را برطرف بسازید و سپس سطوح تازه ای موفقیت را خواهید دید.

مهمترین مطلب این است که هر استخدام جدیدی در بخش بازاریابی باید یک خلاء با اولویت بالا را پوشش دهد.

  • واقعگرا باشید

اینجا نقطه ایست که برخی شرکت ها کمی از آن طفره می روند. مثلا می گویند: من ۵ خلاء پیدا کرده ام ولی نمی توانم ۵ نفر را همین الان استخدام کنم.

بله این چالش هر کسب و کار کوچکی است مگه نه؟

اگر شما منابع بی پایان داشتید، می توانستید تیمی ایده آل را در لحظه ایجاد کنید و هزینه چنین تیمی هم برای شما اهمیت نداشت. با این حال در ادامه مطلب می خواهم بگویم که بهتر است واقعگرا باشید. شما نیاز دارید تا نقشه ای طرح کنید برای اینکه چطور خلاء ها را در حین کاهش هزینه ها، افزایش بودجه و سازماندهی تیمتان پوشش دهید.

جهت کاهش هزینه ها، استخدام افرادی که می توانند چندین کار را انجام دهند، کاری عاقلانه است. اتلاف بیشماری در اثر جلسات و سردرگمی های بیش از حد به وجود می آیند. برای مشخص کردن این سردرگمی ها می توانید از هرکدام از اعضای تیم بخواهید تا اپلیکیشن رایگانی به نام رسکیو تایم را نصب کنند که به آنها کمک می کند تا بفهمند کجا زمان خود را به شکلی سازنده می گذارنند و کجا آن را هدر می دهند.

برای حداکثری شدن بودجه و آماده سازی شرکتتان جهت پیشرفت اطمینان حاصل نمایید که افراد دارای قابلیت های درست را در جایگاه مناسب خود به استخدام در می آورید. لازم نیست همه اعضای تیم کارمند تمام وقت باشند. افرادی که به صورت پاره وقت همکاری می کنند، پیمانکاران و ارائه دهندگان خدمات اغلب می توانند راه حلی منعطف تر و در مقیاسی بهتر از یک کارمند تمام وقت باشند. گاهی شما به دو طراح تمام وقت برای کار خود نیاز دارید و سپس برای راهبری و نگهداری از کار انجام شده به کارمندی پاره وقت نیاز دارید. این کار به شکلی فزاینده متداول شده است که سازمان های بازاریابی ۲۰ تا ۳۵ درصد از بودجه شخصی اختصاص داده نشده خود را برای پیمانکاران و ارائه دهندگان خدمات هزینه کنند.

  • خلاء را برطرف کنید نه پروژه را.

فرایند استخدام و اخراج کارکنان، پیمانکاران و ارائه دهندگان خدمات باعث ایجاد مشکلاتی می شود. اگر همیشه در جستجوی نیروهای دارای قابلیت باشید و در جریان تلاش دائمی برای به کارگیری افراد جدید تاخیر به خرج دهید، اتلاف در سازمان بالا می رود و اگر همیشه در حال استخدام کردن باشید، هرگز احساس کامل شدن تیمتان را نخواهید داشت.

به جای استخدام پیمانکاران و ارائه کنندگان خدمات برای شغل های سابق، ارتباط میان افراد با قابلیت بالا را در تیم خود افزایش دهید. این کار باعث مشارکت آنها می شود، اما همزمان به شما هم امکان افزایش یا کاهش انعطاف در مواقع ضروری را می دهد.

نکته: ارائه دهندگان خدمات و پیمانکاران را بخاطر آنچه می توانند انجام دهند استخدام نکنید. بلکه آنها را بخاطر کاری که به بهترین شکل انجام می دهند به کار بگیرید. بسیاری از آنها می توانند کارهای بسیاری را انجام دهند اما تنها چند کار را به خوبی و درستی انجام می دهند. آنها را برای آنچه به بهترین شکل ممکن انجام می دهند استخدام کنید و سپس متوجه خواهید شد که در ازای سرمایه گذاریتان مقدار خیلی بیشتری نصیب شما شده است.

  • سفر خود را آغاز نمایید

به یاد داشته باشید که شهر رم یک روزه ساخته نشده است و ایجاد یک تیم بازاریابی با عملکردی بالا هم یک فرایند محسوب می شود.

زمانی که افراد درگیر کار هستند، چیزی به نام رسیدن به حد کمال وجود ندارد. اصلاحات در طی زمانی که در جستجوی تیم پرستاره خود هستید، امری ضروری است. با این حال اگر بزرگترین مانع در راه پیشرفت که همان به تعویق انداختن است را از سر راه برندارید، هرگز به تیم بازاریابی با عملکردی بالا نخواهید رسید.

زمانی که برای پیدا کردن و پر کردن خلاء ها در جستجو هستید، ۱۰ نکته ما برای به کارگیری افراد با قابلیت بالا در بازاریابی را فراموش نکنید. این نکات بحث شده به من در ایجاد تیمی که به آن شدیدا افتخار می کنم کمک زیادی کرد.

هرکسی که با شما کار را آغاز کرد، لزوما تا پایان همراه شما نخواهد بود. درک این اولویت ها و نیاز به تغییرات در اعضای تیم به روند منطقی کار که به ناچار با اتخاذ تصمیماتی دشوار همراه خواهد بود، کمک می کند.

 

مرد بازار
متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار متن معرفی مرد بازار
نماد اعتماد
پشتیبانی
© All Rights Reserved. Mardebazar.ir
© کلیه حقوق برای مرد بازار محفوظ می باشد.